Ken je dit scenario nog? Je staat in de rij te wachten om een betaling te doen. Je kijkt afwisselend met een tevreden blik naar het boodschappenlijstje, dat je gisteravond doordacht had opgesteld, en dan weer in je winkelmand. Je komt dichterbij de kassa of je ziet een pakje pluizige donuts in de aanbieding. Je begint het impulsief te pakken van de honger, omdat je het ontbijt gemist hebt. Je hebt eigenlijk onbewust een betaling gedaan buiten je boodschappenlijstje om. Dit is een eenvoudige marketing tip die heel veel impact heeft op de detailhandel, maar dit is slechts een voorbeeld van één van de vele POS materiaal die je kunt vinden rondom de POS.
Laten wij eerst omschrijven wat POS eigenlijk is en welke toepassingsmogelijkheden er zijn voor POS materiaal. Hieruit moet een antwoord voortvloeien dat duidelijk moet maken waarom POS materiaal ingezet zou kunnen worden.
Wat is POS?
POS staat voor Point Of Sale en is de plek waar de kooptransactie plaatsvindt, met andere woorden, waar de kassa ligt om voor je spullen te betalen.
POS kent twee vormen:
1) Het POS systeem
2) Het POS materiaal
VERSCHIL TUSSEN HET POS SYSTEEM EN POS MATERIAAL
POS Systeem
Het POS systeem is een modern en zeer uitgebreid kasregister met touchscreenmonitor en barcodescanner.
POS Materiaal
Elke vorm van reclame of product dat op de toonbank ligt of in de omgeving van het kasregister staat bekend als POS materiaal.
Enkele voorbeelden van POS Materiaal:
-
Plafondhangers
-
Raam en Vloerstickers
-
Displaymonitoren met beelden uitsluitend voor het maken van reclame voor producten en geen voetbalwedstrijden of je favoriete serie tentoonstellen.
-
Tafelstaanders meestal op de toonbank te vinden.
-
Schapstoppers zijn net kleine hangborden die aan een rek van een bepaald product zijn vastgemaakt.
Toepassingsmogelijkheden van POS Materiaal voor betere omzet
Bij POS Marketing ga je extra inspannen om dat ene product te verkopen.
Deze drie technieken helpen je daarbij:
1. Het ‘anker’ techniek
Hang of plaats een POS materiaal rond een product dat je wilt promoten. Stel daarin een maximum aantal van het product per klant. Als je twee verschillende producten zou vergelijken dan zou je merken dat zij eerder zullen kiezen voor de ene met een hoger cijfer. Door de indruk te geven dat het product schaars is, kan je hun koopbesluit sterk beïnvloeden.
2. Oude prijs / Nieuwe Prijs vergelijken
Je nieuwe prijs moet je juist kleiner schrijven en het oud prijs groot. Zo zet je ze aan het denken en schep je het gevoel dat het product waard is voor hun geld.
3. Verliestaal
Een eenvoudig maar effectief trucje. Door de verkooptaal te veranderen in
Mis deze kans niet, pak je voordeel, geniet van etc. benadruk je wat de consument verliest en hechten zij meer waarde aan het product.
Slot
Elke combinatie van deze drie simpele technieken met verschillende soorten POS materiaal gaat maken dat je omzet vergroot. Wees niet bang en probeer ze uit in je winkel, restaurant, hotels, bar etc. Je zult zeker de vruchten ervan plukken.